لیست اختراعات مجتبی طحانی
امروزه سيستم هاي سرمايش به كار رفته در وسايل نقليه از نوع تبريد تراكمي بوده كه بدليل استفاده از كمپرسور در اين سيستم ها، ميزان توان مصرفي موتور افزايش يافته كه در ادامه سبب افزايش مصرف سوخت در فصول گرم تا بيش از 20% مي گردد. از اين رو بهره گيري از تكنولوژي هاي جديد و تركيبي مي تواند كمك شايان ذكري به اين بخش نمايد. به همين منظور جهت كاهش مصرف سوخت و همچنين بازيابي گرماي اتلافي سيستم هاي مختلف مي توان از تلفيق دو سيكل تبريد اجكتوري و تبريد تراكمي-اجكتوري استفاده نمود. همچنين با نصب اين دستگاه در كنار يك منبع دما پايين از قبيل گرماي رادياتور وسايل نقليه، حرارت بازيابي شده از صنايع گوناگون و يا انرژي هاي تجديدپذير از قبيل انرژي خورشيدي و زمين گرمايي، مي توان از اين كولر استفاده بهينه و مناسبي كرده و سبب كاهش هزينه هاي مرتبط با كولرهاي متداول شد. از ديگر نكات قابل ذكر علاوه بر كاهش مصرف سوخت مي توان به كاهش آلودگي هاي زيست محيطي در اين زمينه شد.
سامانه تقليل فشار با قابليت احياي انرژي مجموعهاي است كه در ايستگاههاي فشارشكن جايگزين شيرهاي فشارشكن معمولي ميشود و علاوه بر انجام وظايف يك شير فشارشكن در حالت بهينه، تواني متناسب با افت ايجاد شده در جريان نيز توليد مينمايد. اين سامانه شامل خط لوله فرعي جهت انتقال سيال به توربين، توربين با قابليت عملكرد درونلوله ايي، ژنراتور، تجهيزات اندازهگيري فشار و دبي، شيرهاي برقي، شير يك طرفه، شيرفشارشكن و پردازنده مركزي است. با نصب اين سامانه بهجاي يك شير فشارشكن، علاوه بر تقليل فشار به ميزان مورد نياز، افت فشار صورت گرفته را احيا نموده و به توان الكتريكي تبديل ميكند. اين سامانه توسط سنسورهاي اندازهگيري، شير برقي و پردازنده مركزي، همواره توزيع جريان آب بين خط اصلي و فرعي را كنترل و در حالت بهينه و مناسب قرار ميدهد. اين اختراع قابليت نصب بر روي خطوط انتقال آب با قطرها و شرايط جرياني مختلف را داراست و در مواقع نياز مي توان با نصب چند سيستم توليد توان بصورت موازي، در اغلب زمانها سيستم توليد توان با حداكثر راندمان در مدار قرار گيرد.
عنوان اختراع: چيلر تركيبي جذبي- اجكتوري چكيده: اين دستگاه يك نوع چيلر جذبي مي باشد كه با تركيب يك اجكتور به چيلر تركيبي جذبي – اجكتوي تبديل شده است.با توجه به مصرف بالاي برق در چيلرهاي تراكمي موجود و بازده پايين در چيلرهاي جذبي معمولي متداول در صنعت و بازار، در اين چيلر از يك اجكتور كه جايگزين ابزوربر و شير انبساط در چيلر جذبي معمولي مي باشد استفاده شده است. اجكتور بعد از مبدل حرارتي قرار گرفته و از يك طرف به اواپراتور متصل مي باشد كه وظيفه انبساط محلول و ايجاد خلاء در محفظه مكش و در نهايت توليد سرمايش در اواپراتور را بر عهده دارد. اين دستگاه مي تواند در ساختمانهاي مسكوني و كارگاه ها و كارخانه ها جهت تامين سرمايش مورد نياز استفاده گردد و مي¬توان از گرماي هدر رفته دستگاه¬هاي موجود در كارخانه ها و همچنين انرژي خورشيدي، گرماي مورد نياز اين نوع چيلر را تأمين كرد. همچنين با يك طراحي از نظر ارتباط دستگاه با تجهيزات موجود در وسايل نقليه مانند رادياتور ماشين مي توان اين دستگاه را در ابعاد و ظرفيت هاي مختلف جهت سرمايش در وسايل نقليه اعم از قطار، هواپيما، خودروها و.. مورد استفاده قرار داد.
خلاصه سيستم بازياب حرارت اتلافي موتور احتراق داخلي به كمك سيكل رنكين دو طبقه زمينه فني اختراع مهندسي مكانيك در يك موتور احتراق داخلي به دليل محدوديت هاي دمايي مقدار زيادي از انرژي سوخت به صورت گرما تلف مي شود، در صورتي كه بتوان از اين انرژي اتلافي در جهت افزايش كار توليدي استفاده نمود، بازدهي گرمايي موتور احتراق داخلي افزايش و در نتيجه مصرف سوخت وانتشار آلاينده هاي زيست محيطي به طور چشمگيري كاهش خواهد يافت. بازيابي گرماي اتلافي يك موتور احتراق داخلي بوسيله سيكل رنكين به عنوان يك راه پر بازده مطرح است. يكي از پارامترهاي مهم در بهبود بازيابي حرارت اتلافي، استفاده از پيكربندي سيكل رنكين متناسب با منبع گرمايي است. در اختراع حاضر يك پيكربندي جديد به نام سيكل رنكين دو طبقه اي بازياب حرارت اتلافي موتور احتراق داخلي براي بازيابي همزمان گرماي سيستم خنك كنو گاز اگزوز ارائه شده است. در پيكر بندي دو طبقه اي سيكل رنكين، هر طبقه وظيفه جذب گرماي يكي از اين دو منبع را بر عهده دارد، به علت اينكه سيال عامل سيكل در هر طبقه داراي دبي جرمي مستقل از طبقه ديگر مي باشد امكان بازيابي كامل و همزمان گرماي دومنبع گرما امكان پذير خواهد شد. در نتيجه بازيابي گرماي اتلاف شده بيشتر بوسيله پيكربندي توان مكانيكي توليدي افزايش خواهد يافت.
امروزه تأثيرات منفي آلودگي هاي حاصل از توليد توان با استفاده از منابع فسيلي به عامل مهم براي ارتقاء توليد انرژي پاك تبديل شده است. استفاده از انرژي بادي و خورشيدي يكي از راهكارهاي مناسب براي جايگزيني منابع فسيلي مي باشد. استفاده از ميكروتوربين هاي بادي براي مصارف ساختماني و يا بهره گيري از پنل هاي فتوولتاييك خورشيدي از جمله تكنولوژي هاي موجود در بخش واحدهاي صنعتي و مسكوني مي باشد. استفاده از هركدام از اين تكنولوژي ها جداگانه داراي نقايصي از قبيل عدم توليد توان پايدار و يكنواخت مي باشد. از اين رو استفاده توأم از اين دو تكنولوژي با يكديگر مي تواند اين عيب را پوشش دهد. سيستم هاي هيبريدي خورشيدي بادي براي ساختمان داراي ساختار و ظاهر ساده اي بوده كه به نماي ساختمان كمك چنداني نمي كند. از طرفي به دليل وجود ساختمان هاي ديگر در اطراف مكان مورد نظر سبب تشويش و توربولانس جريانات هوايي و كاهش راندمان و توان توليدي دستگاه مي شود. به همين جهت بهره گيري از پره هاي هدايت گر از اهميت بسزايي برخوردار مي باشد. دستگاه ساخته شده داراي پره¬هاي هدايت¬گر بوده و همچنين با بهره¬گيري از ظاهر بادگيرهاي ايراني و مكانيزم كاري آن¬ها، علاوه بر توليد همزمان برق و گرما امكان تهويه هواي داخل ساختمان نيز فراهم شده است. همچنين جمع¬آوري آب باران علاوه¬بر استفاده جهت مصارف غير آشاميدني جهت پاشش و افزايش چگالي هواي ورودي، توان توليدي دستگاه را نيز افزايش مي¬دهد.
در پروژه حاضر سيستمي طراحي گرديده است كه بدون نياز به باز كردن اتصالات مكانيكي، به مسير تغذيه الكتريكي پمپ متصل مي¬شود. سيم¬هاي قدرت پمپ به برد وصل شده و با توجه به نوع برق استفاده شده خروجي برد به ولتاژ 220 ولت يا 380 ولت متصل مي¬شود. برد مد نظر با توجه به پارامترهاي تعريف شده، مشخصات جرياني پشت پمپ را خوانده و با تبديل آن با استفاده از معادلات ذخيره شده مربوطه در ميكرو كنترلر به فشار و دبي، عدد اندازه گيري شده را نمايش مي¬دهد. و در صورتي كه نرخ كاهش از حد تعريف شده بيشتر باشد، ميكروكنترلر متوجه مي¬شود كه پشت پمپ از سيال خالي شده است و با فرمان به يك رله، پمپ را خاموش مي¬كند و از آسيب ديدن آن جلوگيري مي¬نمايد.
توربينهاي داريوس باتوجه به مزاياي آنها از جمله كاربرد شهري، استقلال از جهت باد و توان توليدي بيشتر نسبت به ساير توربينهاي محور عمودي بسيار مورد توجه ميباشند. باوجود مزاياي اين نوع توربينها، اما وجود مشكل گشتاور راهاندازي محدوديتهايي در كاربرد آنها به وجود آورده است. علاوه بر اين، فيزيك و رفتار جريان حول روتور اين توربينها به علت تغييرات زياد زاويه حمله به شدت ناپايا ميباشد. در اين اختراع، با ارائه يك طرح علمي و نوآورانه، توربين داريوسي طراحي، مدلسازي و ساخته شد كه با سينرژيك كردن و همافزايي پرهها، استفاده از پرههاي J شكل و همچنين مكانيزم تنظيم اوليه زاويه گام، علاوه بر بهبود عملكرد آيروديناميكي توربين، مشكل گشتاور راهاندازي اين نوع توربينها نيز بهبود مييابد. در اين طرح وابستگي به جريان باد جهت حركت پرهها از اختلاف فاز 120 درجه در نمونههاي عادي به 60 درجه رسيده است، كه با توجه به امكان تغيير جهت و اندازه سرعت در جريانهاي مختلف، ميتواند باعث شروع راهاندازي مناسبي شده و عملكرد آيروديناميكي را بهبود بخشد. همچنين مكانيزم تنظيم زاويه گام، استفاده از انرژي باد را در شرايط محيطي با سرعت هاي مختلف باد را فراهم كرده و امكان نصب اين توربينها در مناطق كم باد را ايجاد مينمايد.
موارد یافت شده: 7